hoofdbeeld culture | Holland WebWeek Groningen 2015

Culture

In 1985 gebruikte Andy Warhol een Commodore om ‘digital art’ te maken. Sindsdien is er veel veranderd. De culturele sector ging aan de slag met digitaal. In film- en gamewereld is het een essentiële combinatie en met de komst van bijvoorbeeld 3D printers en ‘Augmented Reality’ gaan wij morgen nog meer zien dat cultuur en ICT een logische combinatie vormen. Zij kunnen niet meer zonder elkaar!

Bekijk het programma
Maak kennis met de sprekers en presentatoren 
Bestel je tickets

 
Groninger Museum | Holland WebWeek Groningen
Overview museum | Photo: Ralph Richter © Groninger Museum

Holland WebWeek Groningen en het Groninger Museum!

Games en het Groninger Museum zijn van deze tijd. Een prachtig moment voor samenwerking. Tijdens Holland WebWeek Groningen presenteert het Groninger Museum de game ‘Echo’. 

Om dat te vieren worden er 20 tickets verdeeld onder de bezoekers van Culture | Holland WebWeek Groningen. Vanaf nu (1 augustus 2015) krijgen de eerste 20 kaartkopers ook een entreebewijs voor het Groninger Museum en kunnen zij in het museum exclusief de game spelen.

Programma Culture

Donderdag 17 september | Simplon | Boterdiep 69 | Groningen 

OCHTEND

8:00 – 9:00 uur | Grote tent Infoversum
Aanmelding

9:00 – 10:00 uur | Nieuwe Kerk
THHWG Keynote Spreker Vincent Everts!
De Trendwatcher en video blogger van Nederland presenteert in sneltreinvaart de nieuwste facts en gadgets. De presentatie is gezamenlijk met bezoekers van de andere themabijeenkomsten.

10:00 – 10:30 uur | Simplon 
Inleiding door dagvoorzitter Renée Dannis 

10:45 – 11:45 uur | Design | Simplon
House of design | 3D denken en doen!?
House of design organiseert regelmatig 3D workshops op scholen en tijdens festivals. Zo startte in 2014 het project 3D Comenius om basisscholieren te leren 3D te denken, een internationaal educatief project en een tweejarige ervaring voor scholen, ontwerpers, design- en wetenschapscentra van Duitsland, Nederland, Verenigd Koninkrijk en Zweden. Begin dit jaar stond HoD drie dagen lang op Summerlabb tijdens Eurosonic 2015 om op ‘huis-tuin-en-keuken’ 3D-printers live een elektrische gitaar in 3D te printen met bioplastic. Vandaag geeft House of Design een workshop 3D Denken & Doen. Want om 3D te kunnen ontwerpen, moet je wel eerst 3D kunnen dénken!

11:30 – 12:30 uur | Music | Simplon
Culture keynote: Jeroen van Iterson! | ‘Music of the future’
Het heersende beeld van de (traditionele) muziektechnologie is er een van studio’s met mengtafels, microfoons, speakers en rekken vol met apparatuur. Producer en muziektechnoloog Jeroen van Iterson, verbonden aan de HKU, schetst tijdens Holland WebWeek Groningen hoe digitale technologie in het algemeen en ICT in het bijzonder een steeds doorslaggevender rol gaan spelen in de muziekwereld. Hij doet dat op basis van vele voorbeelden uit eigen praktijk en ervaring.
Hoe creatief zijn wij en hoe muzikaal is de computer?

MIDDAG

12:30 – 13:30 uur | grote tent bij  Infoversum
Lunch

13:45 – 14:30 uur | Simplon
Subciety | Merlijn Poolman 
Een Internettool die mensen zelfs beloont voor zoveel mogelijk uren offline zijn! Internet als middel in plaats van als doel, daar wil Subciety naar toe. Merlijn Poolman is ondernemer in de horeca en de dance. Hij heeft zijn eigen nachtclub Subsonic, runt het succesvolle restaurant De Boom en is een van de programmeurs van Simplon. Al jaren is hij ook bezig met het online initiatief Subciety, dat het gebruik van met name sociale media blijvend zou kunnen veranderen. Niet in de verre toekomst, maar morgen al! Tijdens THWWG Culture vertelt Merlijn alles over deze internetbrowseromgeving die tot doel heeft zo min mogelijk tijd op internet door te hoeven brengen, mensen in het echte leven met elkaar te verbinden en hen zelfs te belonen voor zoveel mogelijk uren offline zijn. Klinkt dat niet als iets waar we de komende jaren stiekem naartoe willen als samenleving?

14.30 – 15:15 uur | Kunst | Simplon
De premiere van ‘ECHO’ | Janneke Stelpstra
Janneke Stelpstra, webmaster van het Groninger Museum, presenteert ECHO, de game van het Groninger Museum. De game brengt De Collectie van het Groninger Museum tot leven. De bezoeker is in dienst van de Internationale Kunst Politie Dienst en gaat op zoek naar een kunstcrimineel die het museum ook heeft bezocht. Door verschillende sporen in het museum te onderzoeken, ontdekt de bezoeker De Collectie van het museum en de werkwijze van de crimineel. Hoe spannend kan het worden in het museum? Janneke laat het zien en nodigt je uit voor de live experience! 

15:15 – 15:45 uur | Music | Simplon
Intermezzo door Jeroen van Iterson

15:45 – 16:30 uur | Design | Simplon
Tjeerd Veenhoven | ‘The Wishful Doing Crescendo’ | Hoeveel CC (Creatieve Capaciteit) heeft de ICT-er?
Het afgelopen jaar organiseerde Tjeerd Veenhoven 3 deep-dive sessies met groepjes ICT-ers: workshops van een middag om ICT-ers meer inzicht te geven in macroprocessen. Dit om meer binding en inhoud te geven aan de deeloplossingen die deze ICT-ers vaak ontwikkelen. Er wordt ingehaakt op duurzaamheid en maatschappelijke relevantie. Deze thema’s zijn interessant omdat ze vaak aansluiten bij het opslaan en analyseren van Big Data en we dagelijks geconfronteerd worden met de onscherpe grenzen van privacy. Met de ervaring van deze deep-dive sessies in zijn zak, gaat Veenhoven met de deelnemers de uitdaging aan: Hoeveel CC (Creatieve Capaciteit) heeft de ICT-er? Kan een ICT-er zónder opdracht iets creëren? Iets volledig nieuws bedenken zoals een kunstenaar dat doet? Als er iemand is die van niets iets kan maken, dan is het industrieel ontwerper Tjeerd Veenhoven wel. En iedereen moet minstens één keer in zijn leven aanstichter zijn van een kantelpunt, hoe klein of groot ook, vindt hij. Wie durft?

16:30- 17:00 uur | Gaming-Theater | Simplon
Floris Maathuis & Kasper Peters | WoorD

Je zou maar stadsdichter zijn en geen woorden kunnen vinden. Best lastig. Maar wie een beetje handig is met technologie, vindt daar wel wat op. Floris Maathuis bijvoorbeeld, uitvinder en technisch & creatief producent. Hij geeft technische ondersteuning bij culturele producties zoals theatervoorstellingen. Vandaag helpt hij Groninger stadsdichter Kasper Peters uit zijn poet’s block!

Vanaf 17:00 uur | grote tent Infoversum
Netwerkborrel

Het programma van ‘Culture’ is samengesteld door dagvoorzitter Renée Dannis in nauwe samenwerking met programmadirecteur Thijs Helfrich. Meld je aan voor de nieuwsbrief en dan houden wij je op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen.

 

Fill out my online form.

Sprekers ‘culture’

Op het moment van dit schrijven is een aantal sprekers nog onder voorbehoud, maar het belooft een fantastische dag te worden. De volgende mensen gaan daar in ieder geval enorm hun best voor doen.

Renee Dannis| dagvoorzitter culture |ambassadeur Holland WebWeek Groningen

Ambassadeur & Dagvoorzitter Renée Dannis

Renée Dannis is tekstschrijver, communicatieadviseur en bestuurslid van TOPCINN, het overkoepelende netwerk van de creatieve industrie in Noord-Nederland. Dannis was nauw betrokken bij de redactionele promotie van Rotterdam 2001, Culturele Hoofdstad van Europa. Sinds haar verhuizing naar het noorden in 2005 schrijft zij voor en over de culturele sector van zowel Rotterdam als Groningen. Met TOPCINN (www.topcinn.com) probeert zij waardevolle verbindingen te leggen tussen de creatieve industrie en de overige topsectoren, bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheid.

linkedin-logo

Vincent Everts | keynote spreker | Holland WebWeek Groningen

Keynote spreker Vincent Everts

De dag begint donderdag met Vincent Everts; trendwatcher en gadgetfanaat. Wat hij tijdens THWWG laat zien en gaat vertellen is nog een verrassing, maar het gaat altijd over wearables, internet of things, implants, kunstmatige intelligentie, hologrammen en de glorieuze toekomst van elektrische auto’s. Kortom, zijn ‘Tomorrow’s Way of Life’. Meer op deze site over Vincent

linkedin-logo

House of Design | Holland WebWeek Groningen

House of Design

Stichting House of Design speelt een centrale rol in de wereld van design. HoD organiseert, informeert, verbindt, exposeert, lobby’t, promoot en brengt voor het voetlicht. ‘Friends van HoD’ krijgen ondersteuning in communicatie, presentatie en verkoop, maar ook bij vakinhoudelijke vragen over bijvoorbeeld materialen of huisvesting. Daarnaast is Stichting House of Design een contactpunt voor bedrijven en instellingen die een vraag op ontwerpgebied hebben, en organiseert zij regelmatig cursussen, seminars, tentoonstellingen en design pressure cookers, verzorgt educatieve projecten op (basis)scholen en vertegenwoordigt ontwerpers op beurzen in binnen- en buitenland. 
facebook

Janneke Stelpstra | Holland WebWeek Groningen

Janneke Stelpstra

Webmaster bij Groninger Museum

linkedin-logo

Jeroen van Iterson | Holland WebWeek Groningen

Jeroen van Iterson

Jeroen van Iterson haalde zijn MPhil aan de Media School van de Bournemouth University en werkte oorspronkelijk als uitvoerend musicus, onder meer als toetsenist in de band van Hans Dulfer. Vanaf begin jaren 1990 is hij ook actief als muziektechnoloog en producer, opererend vanuit zijn bedrijf Musictech. De focus van dit bedrijf ligt op muziektechnologie en productie binnen grootschalige, multidisciplinaire muziekprojecten, zowel in studiocontext (zoals albums, special product, mediaproductie, print) als in live context (zoals stadionconcerten, events, muziektheater, clubtours). Zijn portfolio loopt uiteen van artiesten als Kane, Anouk, Bløf, Guus Meeuwis en Tiesto, tot bedrijven als Live Nation/Mojo, Stage Entertainment, Modestus, New Productions, Da Capo en Bose Europe.

Sinds 1995 is hij verbonden aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU), als adjunct directeur van de school voor Muziek & Technologie, senior lecturer Muziekproductie en hoofd van de masteropleiding. De opleidingen van HKU Muziek en Technologie zijn gericht op de werkvelden in de grensvlakken van muziek, media en technologie. Van Itersons specialismen liggen op het vlak van: muziekproductie in zgn. ‘networked organisations’, live productie (studioproducties transformeren naar podium); het analyseren en implementeren van creatieve processen in muziekproductie, en populaire muziek in de context van hoger onderwijs. Zijn belangrijkste interessegebieden zijn ontwerpstrategiën in muziekproductie, de veranderende muziekindustrie, wisselwerking tussen technologie en creativiteit, en wisselwerking tussen organisatiemodellen en creativiteit. 
Via het HKU onderzoeksprogramma, (gast)colleges op conservatoria, presentaties op instituten en publicaties in vakbladen brengt hij zijn ideeën naar buiten.

Lees meer over Jeroen van Iterson

linkedin-logo

Tjeerd Veenhoven | Holland WebWeek Groningen

Tjeerd Veenhoven

Ontwerpen gaat voor Tjeerd Veenhoven niet over trendsetten maar bijna over een soort activisme; ontwerpen om de wereld te veranderen, al is het maar een klein beetje.De industrieel ontwerper en duurzaam ondernemer uit Groningen heeft een passie voor het uitvinden van nieuwe materialen en productietechnieken en het ontwikkelen van nieuwe toepassingen. Zijn producten creëert hij uit biobased materials. Studio Tjeerd Veenhoven geeft een beeldend betoog om dat te vervangen wat schade aanricht, en brengt niet alleen deze boodschap, maar biedt ook oplossingen. Met zijn producten, materialen en projecten begeeft de ontwerper zich in alle lagen van de markt om, daar waar de schade het grootst is en het respect het kleinst, een brug te slaan tussen markt en consument. Met een liefdevolle blik en verwondering, ligt de oplossing voor het oprapen. Hoe wonderschoon en innovatief een compromisloze oplossing kan zijn, laat Tjeerd Veenhoven u graag zien.

Veenhoven werd bekend door zijn geheel biologisch afbreekbare palmleren wegwerpslipper – als antwoord op de bergen kunststof badslippers die spa’s – resorts en cruiseschepen produceren, waarvoor hij in 2011 de aanmoedigingsprijs van de Stichting Doen in de wacht sleepte. Daarnaast maakt hij kleurstoffen uit tulpen, leer van palmbladen en biolaminaat uit aardappelzetmeel. Onder de titel ‘Wishful thinking, Wishful doing’ toont Yksi Expo Eindhoven van 23 mei tot en met 27 september vier projecten van Studio Tjeerd Veenhoven uit Groningen.

Lees meer over Tjeerd Veenhoven

linkedin-logo

Merlijn Poolman

In de video van Tedx vertelt Merlijn zelf wie hij is en hoe het komt!

Als cultureel ondernemer is het zijn doel om mensen te verbinden. Dit stelt ze in staat nieuwe indrukken op te doen, hun horizon te verbreden en zich zodoende sneller te ontwikkelen op sociaal, economisch of cultureel gebied. Zo’n nieuwe verbinding laat hij plaatsvinden op de meest uiteenlopende manieren, van een avond keihard feesten in Subsonic tot een gezellige bordspel-sessie of een borrel na het werk in zijn restaurant De Boom. Dit alles met de doelstelling om mensen meer te laten doen wat zij echt leuk vinden en hen zodoende tot goede projecten te komen waar zoveel mogelijk mensen van profiteren en plezier van hebben!

 

Floris Maathuis | Holland WebWeek Groningen

Floris Maathuis

Inventief producent Floris Maathuis studeerde Kunstmatige Intelligentie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij gebruikt technologie voor creatieve toepassingen en creativiteit voor technische oplossingen. Technologische ontwikkelingen, vooral in ICT, bieden oneindig veel nieuwe gereedschappen en creatieve mogelijkheden. Alles kan met alles verbonden worden en veel dingen die nu kunnen, zijn zelfs in science-fictionfilms nog nooit bedacht. Floris Maathuis past deze ontwikkelingen overal toe: in productinnovaties, theater, bedrijfsfeesten, museumopstellingen, interactieve kunstwerken en serious gaming, in opdracht of autonoom. Maathuis ontwikkelde onder meer de slimme & snelle game Videomeppen, bouwde de aardbevingssimulator (2015) en ontwikkelde het virtuele sociale netwerk Oklahoma 2.0.

linkedin-logo