hoofdbeeld commerce | Holland WebWeek Groningen

Commerce

Webshops, Ideal, pinnen, ‘vanavond besteld, morgen in huis’, het heeft ons leven veranderd en ervoor gezorgd dat geld een ander ‘gezicht’ heeft gekregen. En wij staan nog maar aan het begin. Contactloos betalen, paypal en pop-up stores. Handig, efficiënt… maar is het ook gezellig, zorgt het niet voor verschraling, lege binnensteden en ontredderde consumenten die niet mee kunnen komen? ICT moet ook hier de verbinding leggen en oplossingen bieden.

verticale pijlvrijdag 18 september | Nieuwe Kerk

 
Programma Commerce

Vrijdag 18 september | Nieuwe Kerk | Groningen 

Commerce, handel, is het afgelopen decennium in hoog tempo veranderd. Sinds de adoptie van de tablet in 2010 heeft de online verkoop een vlucht genomen en verschuift het shoppen steeds meer naar een online gebeuren. Ondernemers hebben zich hier in rap tempo op moeten aanpassen. Grote ondernemingen, die niet snel genoeg in staat zijn de koers bij te stellen staat het water aan de lippen of zijn al failliet. Ook kleine ondernemingen, die niet snel genoeg kunnen anticiperen op het snel veranderende klantengedrag (consumer behaviour) vallen bij bosjes om.

Ondertussen holt het “shopping-klimaat” in veel binnensteden hard achteruit en is fysiek shoppen niet erg aantrekkelijk meer. Gemeentes en ondernemersverenigingen zoeken naar oplossingen, maar slaan vaak de plank mis, door parkeertarieven te verhogen (gemeentes) en prijzen te verlagen (winkeliers). Het zou zinvoller zijn nadrukkelijker te focussen op de consument, het veranderende klantgedrag en de motieven waarom hij/zij shopt. Als consument gedragen wij ons bij verschillende aankopen nogal verschillend. Is menig man bij aankoop van een nieuwe auto een uitgesproken gepassioneerde shopper, veel vrouwen vertonen hetzelfde gepassioneerde gedrag bij aankoop van nieuwe schoenen, terwijl mannen zich op dat gebied vaker een passieve shopper tonen.

De customer journey die de verschillende shopper-profielen (weloverwogen, passief, gepassioneerd en de calculerende shopper) verloopt niet via een vaststaand patroon, maar vindt zowel online, mobiel als ook in de fysieke winkel plaats, en zelfs ook online instore. Rationele en emotionele motieven wisselen elkaar af. Door hier meer op te focussen kan waardevol zijn voor ondernemers en gemeentes. De afgelopen jaren hebben verschillende ondernemers zelf diverse oplossingen bedacht om op deze veranderingen in te spelen.

Gemeentes moeten een visie ontwikkelen op de economische betekenis van de stad in de toekomst. Die betekenis is door de digitale revolutie aan verandering onderhevig. Wat betekent dat voor de toekomst van onze binnensteden? Wat betekent dat voor onze economie? Welke nieuwe initiatieven zijn er in het Noorden, die ervoor zorgen dat de economische activiteit en leefbaarheid in de stad weer toeneemt. Hoe gaan we de nieuwe initiatieven in Groningen naar een werkend commercieel concept omzetten?

OCHTEND

8:00 – 9:00 uur | Grote tent Infoversum
Aanmelding

9:00 – 10:00 uur | Nieuwe Kerk
THHWG Keynote Spreker Daan Roosegaarde!
Daan Roosegaarde maakt inmiddels furore over de gehele wereld. Van zelfoplichtend fietspad tot sensorfashion, van Amsterdam Centraal tot Groningen, het komt voorbij.

10:00 – 10:30 uur (Nieuwe Kerk) 
Inleiding door dagvoorzitter Enny van de Velden
Enny van de Velden heeft jarenlange ervaring in branding, change management en experience marketing. Na het afronden van twee masters aan de Universiteit van Groningen en posities bij onder meer Hogeschool Windesheim, Stenden University en Any Productions ging zij in juni 2013 als Managing Director voor CCV Group aan de slag. CCV Group is een Europese speler op het gebied van elektronische betaaloplossingen. Opgericht in 1958 te Arnhem heeft CCV Group nu 850 werknemers in vier landen (Nederland, België, Duitsland, Zwitserland).

10:30 – 12:00 uur (Nieuwe Kerk)
Cor Molenaar
Cor Molenaar, buitengewoon hoogleraar, en masterstudenten e-marketing Erasmus Universiteit. Over de belangrijkste veranderingen, die van invloed zijn op commerce (e-commerce, m-commerce en traditionele commerce) en de gevolgen voor onze steden.

12.00 – 12:30 uur (Nieuwe Kerk)
Stefan van den Berg | AfterPay 
Het veranderende betaalgedrag
Stefan van den Berg heeft met AfterPay zijn slogans ‘Eerst zien en dan veilig betalen’ ‘Betalen doe je achteraf’ en ‘nooit meer je online aankoop vooruit betalen’ in de praktijk gebracht. Volgens Stefan is het nog maar een begin van revolutionaire veranderingen die ons de komende tijd te wachten staan. 

MIDDAG

12:30 – 13:30 uur | Grote tent bij  Infoversum
Lunch

13:45 – 14:30 uur (Nieuwe kerk)
Tjitte Folkertsma | E-commerce: Without you, I’m nowhere! 
In deze inspirerende sessie vertelt Tjitte Folkertsma, oprichter en CEO van MediaCT, over de allerlaatste ontwikkelingen in het e-commerce en omni-channel landschap met als thema: De klant staat centraal. In sneltreinvaart komen de laatste trends in de markt voorbij, allemaal vanuit het oogpunt van de consument. Een bonte verzameling technieken en trends passeren de revue; bijvoorbeeld winkelen 2.0, virtual reality, persuasion, storytelling, social remarketing, Magic Mirrors, Touchkiosk, Beacons en hyper-personalisatie. Wat deze onderwerpen voor jou, maar belangrijker nog, voor jouw klanten betekenen, hoor je van deze enthousiaste spreker.

14:30 – 15:00 uur (Nieuwe Kerk)
Janco Klijnstra | ‘convert shoppers into buyers’
Janco Klijnstra is CCO bij Conversify, een bedrijf in het hartje van Groningen. CCO? Chief Conversion Officer! Hij houdt zich bezig met conversie. ‘convert shoppers into buyers’ Per klant zorgt software er voor dat hij of zij in een webshop overtuigd wordt tot kopen. Janco Klijnstra brengt ons op de hoogte van de laatste stand van zaken rond het individueel verleiden van klanten in een webshop en dat gaat heel wat verder dan u kunt vermoeden.

15:00 – 16:15 uur

Discussiepanel: Het nieuwe retail-denken in Groningen
Onder leiding van presentator Gijs Nillessen.

Fysieke winkel versus webwinkel, beleving versus gemak, megastores versus big data en het kassameisje versus de oranje bestelknop.

De komst van het internet en e-commerce hebben voor een grote verschuiving in de wereld van de retail gezorgd. Retailers met klassieke formules verdwijnen uit de binnenstad, maar er zijn ook tal van nieuwe initiatieven die Groningen nieuw leven in willen blazen met een frisse retail wind. Welke problemen ondervindt retail in Groningen? Welke factoren bepalen het succes van nieuwe initiatieven?

Een panel van gevestigde ondernemers die vanuit eigen ervaring over deze veranderingen zullen meediscussiëren. Ondernemers van jong tot oud, van heel Gronings tot internationaal en van studentondernemer tot vertegenwoordiger van ondernemers. Met dit gevarieerde panel kan er een uitdagende discussie, met een kritische, frisse kijk op de retail van Groningen verwacht worden.

In het panel o.a.
Gerard Kremer, voorzitter Taskforce Retail Noord Nederland (vz MKB Noord)
Hein Linker, eigenaar van de Groningse Biologische Groentehandel (omni channel retailer)
Marko Sienema, eigenaar Helmspecialist (via BiedMeer een succesvolle webshop opgericht)
Sebastiaan Kremer, winnaar Anner Award en initiatiefnemer van Online Dorp (leefbaarheid voor dorpen)
Lauren de Vries, studentondernemer en eigenaar van Lucentis (de Lichtbel)

Vanaf 17:00 uur | grote tent Infoversum
Netwerkborrel

Het programma van ‘commerce’ is samengesteld door dagvoorzitter Enny van de Velden in nauwe samenwerking met programmadirecteur Thijs Helfrich. Meld je aan voor de nieuwsbrief en dan houden wij je op de hoogte.

Fill out my online form.

Ambassadeur & Dagvoorzitter

Enny van de Velden

Managing Director CCV Group

Enny van de Velden | managing director CCV group | dagvoorzitter commerce | ambassadeur Holland WebWeek Groningen

Enny van de Velden heeft jarenlange ervaring in branding, change management en experience marketing. Na het afronden van twee masters aan de Universiteit van Groningen en posities bij onder meer Hogeschool Windesheim, Stenden University en Any Productions ging zij in juni 2013 als Managing Director voor CCV Group aan de slag. CCV Group is een Europese speler op het gebied van elektronische betaaloplossingen. Opgericht in 1958 te Arnhem heeft CCV Group nu 850 werknemers in vier landen (Nederland, België, Duitsland, Zwitserland). 

linkedin-logo